Torta di fichi e mandorle (vijgen taart)

Een (h)eerlijk recept van Sardinië!

Vijgentaart

Bereidingswijze:

Smelt de boter in een pannetje en voeg de melk en vanille toe.

Schil de vijgen en door de midden snijden. Maak ze een beetje nat met het citroensap.

Klop de eieren goed met suiker en daarna het (afgekoelde) botermengsel, het gezeefde meel en gist toevoegen. Goed mengen en daarna de amandelmeel en zout toevoegen.

Neem een bakblik en beboter deze, daarna met meel besprenkelen. Of gebebruik bakpapier.

Doe het deeg in het bakblik en laat de halve vijgen verzinken in het meel, zodanig dat de bovenkant vrijblijft van deeg. Strooi de amandelen eroverheen.

In een voorvermande oven bakken op 180 graden voor circa 40 minuten.

Waarom zijn vijgen gezond en relaxed?

Wanneer je iets eet wil je zo liefst mogelijk dat het zowel lekker is als gezond. De vijg is namelijk erg divers! Eet er een verse 100 gram van en je krijgt maar 74 kilocalorieën binnen, ideaal voor mensen die op hun gewicht willen letten. Daarnaast kun je ook gedroogde vijgen eten waardoor je een energiebom binnenkrijgt van 246 kilocalorieën. Naast de energiefactor dragen ze ook bij door middel van hun vezels, mineralen en vitaminen; een kleine opsomming:

  • Ze bevatten beta-caroteen, een rijke bron van vitamine-A. Hierdoor draagt het bij aan een goede huid en gezichtvermogen.
  • Een hoge concentratie vitamine B is te vinden in zowel gedroogde als verse vijgen. Gezond in meer dan één letter uit het alfabet. Vitamine B helpt bij de stofwisseling en het opnemen van koolhydraten, eiwitten en vetten in het lichaam.
  • Door de veelvuldigheid aan mineralen, maakt de vijg het lichaam op allerlei fronten gezonder. Een kleine greep uit de mineralen: calcium, koper, kalium, ijzer en selenium. Belangrijke bronnen die de bloeddruk en de hartslag positief beïnvloeden, rode bloedcellen aanmaken en botten versterken.